E-facturatie in Duitsland

De wetgeving omtrent e-facturatie in Duitsland is de afgelopen jaren sterk gewijzigd. Alle Duitse deelstaten moeten in staat zijn om e-facturen te ontvangen. Voor bedrijven is het in sommige deelstaten verplicht om e-facturen te versturen. Voor handel tussen Duitse bedrijven wordt een e-factuur binnenkort ook verplicht. 

Ontdek hieronder de huidige wetgeving en welke opties Duitse bedrijven hebben om e-facturen uit te wisselen. 

E-facturatie voor Duitse bedrijven

Hoe verloopt de uitrol van e-facturatie in Duitsland?

  • 1 januari 2025: alle bedrijven moeten in staat zijn om elektronische facturen te ontvangen. 
  • 1 januari 2027: bedrijven met een jaaromzet hoger dan 800.000 EUR moeten elektronische facturen versturen
  • 1 januari 2028: alle Duitse bedrijven moeten elektronische B2B-facturen versturen

Via welk netwerk?

De regels voor B2B e-invoicing zijn beknopt. Bedrijven zijn verplicht facturen uit te wisselen volgens de Europese norm EN16931. Dit moet gebeuren in de officiële syntaxis: UBL en CII XML. Andere formaten zijn toegestaan, mits beide partijen akkoord gaan en dezelfde informatie uit deze formaten kan worden afgeleid. 

Duitsland ondersteunt twee nationale formaten: XRechnung en ZUGFeRD. Andere formaten zoals XML, EDIFACT, X12 zijn ook toegestaan zolang ze compatibel zijn met de Europese norm. 

E-facturatie voor de Duitse overheid

Het versturen van elektronische facturen naar overheidsinstanties (B2G e-facturatie) in Duitsland is complex omdat de regels per deelstaat verschillen. Hier is een overzicht van wat je moet weten:

Alle Duitse deelstaten moeten in staat zijn om elektronische facturen te ontvangen. De verplichtingen verschillen per deelstaat:

  • Verplichting: In de deelstaten Bremen, Baden-Württemberg, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern en Saarland is het versturen van e-facturen al verplicht. 
  • Aankomende verplichtingen: In Rheinland-Pfalz wordt e-facturatie verplicht vanaf 1 april 2025. 
  • Optioneel: In de andere deelstaten is het versturen van e-facturen momenteel mogelijk, maar niet verplicht. 

Via welk netwerk?

In Duitsland zijn er meerdere mogelijkheden om e-facturen te versturen. De toegestane platformen zijn XRechnung, ZUGFeRD of Peppol

Hoe verstuur ik als Belgisch bedrijf een factuur naar Duitsland?

Wanneer je als Belgisch bedrijf zaken doet met een Duits bedrijf, moet je factureren volgens de Belgische regels. In België is het Peppol-netwerk de standaard. 

Om e-facturen te versturen, moet je je registreren via een gecertificeerd Peppol Access Point zoals Nymus. Zowel eenmanszaken, als multinationals kunnen gebruik maken van het Peppol-netwerk. De keuze van een Peppol Access Point is niet onbelangrijk en hangt sterk af van jouw bedrijfsbehoeftes. Kies je voor een Peppol knop in je ERP- of facturatiepakket, of kies je voor een e-serviceprovider die je volledig ontzorgt? 

Lees meer: Peppol-knop of e-serviceprovider? 

Waarom kiezen voor Peppol met Nymus?

Wanneer je kiest voor Peppol met Nymus, ontzorgen we jou volledig. We zijn geen standaard Peppol Access Point maar een totaaloplossing voor je facturatieproces. Ons doel is om Peppol naadloos te integreren in je volledige proces. 

Onze klanten hoeven niet wakker te liggen over hun facturatieproces want wij beschikken over alle kennis en middelen om het voor jou te doen. Dit zijn de factoren die ons onderscheiden van andere oplossingen.

Nymus staat voor jou klaar

Heb je nog vragen of hulp nodig? Geen zorgen, we beschikken over een sterk support-team. We begeleiden je door de transitie en helpen waar nodig.

Doe je zaken in Duitsland? Contacteer ons!

Foutloos en efficiënt Peppol facturen versturen naar Duitsland? Neem vrijblijvend contact op.

UITGELICHTE ARTIKELS

Peppol in het buitenland
Peppol-knop versus Peppol met e-serviceprovider
Lees meer
Verplichting van e-invoicing in België
E-invoicing verplicht in België vanaf 2026: wat betekent dit voor jou?
Lees meer
Logo Peppol
Wat is Peppol? De revolutie in e-invoicing
Lees meer