- Laatste update: 18/10/2024
In Luxemburg zijn er verschillende vereisten en verplichtingen met betrekking tot e-facturatie, zowel voor transacties met de overheid (B2G) als voor bedrijven (B2B).
Ontdek hieronder de huidige wetgeving en welke opties Luxemburgse bedrijven hebben om e-facturen uit te wisselen.
B2G e-facturatie in Luxemburg
Overheidsinstanties: Sinds 18 maart 2023 moeten alle overheidsinstellingen in Luxemburg e-facturen kunnen ontvangen en verwerken via het Peppol-netwerk (Peppol BIS v3 Billing).
Leveranciers aan de overheid: Leveranciers zijn verplicht om gestructureerde e-facturen te versturen naar de overheid via één van de volgende opties:
- MyGuichet.lu-portaal: Hier kan je handmatig de factuurdata invoeren of een XML e-factuur uploaden. Dit vereist een Luxemburgse identiteitskaart of een eenmalige code.
- Peppol: De aanbevolen methode. Met een gecertificeerd Peppol Access Point kan je snel facturen versturen naar overheidsinstanties. Peppol is toegankelijk voor bedrijven van elke omvang, van eenmanszaken tot grote bedrijven.
B2B e-facturatie in Luxemburg
Geen verplichting: Momenteel is er geen wettelijke verplichting voor bedrijven om onderling (B2B) e-facturen te versturen, maar het wordt sterk aanbevolen vanwege de efficiëntie, kostenbesparing en veiligheid.
Voordelen van e-facturatie: Elektronische facturen zijn sneller, veiliger en goedkoper dan papieren facturen. Dit maakt het aantrekkelijk voor bedrijven om over te schakelen, ook al is het nog niet verplicht.
Archivering
Digitale archivering: Bedrijven mogen hun facturen digitaal archiveren, mits de integriteit, authenticiteit en leesbaarheid van de documenten gewaarborgd zijn. De bewaartermijn voor facturen in Luxemburg is 10 jaar.
Peppol in Luxemburg
Peppol als standaard: Luxemburg maakt gebruik van het Peppol-netwerk voor de verzending van e-facturen naar overheden. De overheid is verbonden met Peppol, en bedrijven kunnen via een Peppol Access Point eenvoudig e-facturen versturen.
Veiligheid en betrouwbaarheid: De Luxemburgse overheid ziet toe op de betrouwbaarheid en veiligheid van Peppol-diensten door middel van het Ministerie van Digitalisatie, dat dienst doet als Peppol Autoriteit.
Hoe verstuur ik als Belgisch bedrijf een factuur naar Luxemburg?
Wanneer je als Belgisch bedrijf zaken doet met een Luxemburgs bedrijf, moet je factureren volgens de Belgische regels. In België is het Peppol-netwerk de standaard.
Om e-facturen te versturen, moet je je registreren via een gecertificeerd Peppol Access Point zoals Nymus. Zowel eenmanszaken, als multinationals kunnen gebruik maken van het Peppol-netwerk. De keuze van een Peppol Access Point is niet onbelangrijk en hangt sterk af van jouw bedrijfsbehoeftes. Kies je voor een Peppol knop in je ERP- of facturatiepakket, of kies je voor een e-serviceprovider die je volledig ontzorgt?
Waarom kiezen voor Peppol met Nymus?
Wanneer je kiest voor Peppol met Nymus, ontzorgen we jou volledig. We zijn geen standaard Peppol Access Point maar een totaaloplossing voor je facturatieproces. Ons doel is om Peppol naadloos te integreren in je volledige proces.
Onze klanten hoeven niet wakker te liggen over hun facturatieproces want wij beschikken over alle kennis en middelen om het voor jou te doen. Dit zijn de factoren die ons onderscheiden van andere oplossingen.
- We zorgen ervoor dat je zonder veel interne wijzigingen aan alle regels voldoet.
- We denken mee met jou om een oplossing te bieden voor je huidige problemen.
- We ontzorgen jou volledig. Je hoeft niet wakker te liggen van alle veranderingen in technologie, wetgeving en fiscale of financiële verplichtingen.
- Dankzij onze innovatieve ingesteldheid zijn we mee met de AI en blockchain ontwikkelingen. Hierdoor staat onze technologie op punt.
- Bij Nymus staat een persoonlijke aanpak centraal. We zijn snel bereikbaar, spelen kort op de bal en kennen de organisatie van onze klanten.
Nymus staat voor jou klaar
Heb je nog vragen of hulp nodig? Geen zorgen, we beschikken over een sterk support-team. We begeleiden je door de transitie en helpen waar nodig.