- Laatste update: 29/07/2024
De wetgeving omtrent e-facturatie in Spanje zal de komende maanden concreter worden. Voor Spaanse bedrijven is het al verplicht om een e-factuur te sturen naar overheidsinstanties. Binnenkort wordt een e-factuur ook verplicht voor handel tussen Spaanse bedrijven.
Ontdek hieronder de huidige wetgeving en welke opties Spaanse bedrijven hebben om e-facturen uit te wisselen.
B2B e-facturatie in Spanje
Hoe verloopt de uitrol van e-facturatie in Spanje?
Er is nog geen officieel B2B-mandaat, maar in 2022 werd de wet “Crea y Crece” gepubliceerd, die bepaalt dat e-facturatie verplicht zal worden. Sinds 2018 kunnen bedrijven het centrale platform FACeB2B gebruiken om e-facturen uit te wisselen, maar dit is nog niet verplicht.
De invoering van het mandaat zal in fasen verlopen:
- Eerst moeten bedrijven met een omzet van meer dan 8 miljoen euro voldoen aan de e-facturatievereisten.
- Een jaar later volgen alle overige bedrijven en zelfstandigen.
Er zijn al technische vereisten opgesteld:
- Vanaf 1 juli 2025 mogen alleen gedigitaliseerde facturatiesystemen of Verifactu-goedgekeurde systemen worden gebruikt.
*Verifactu is een aankomende anti-fraudewetgeving om btw-fraude te bestrijden door gecertificeerde facturatiesoftware in te voeren.
Via welk platform?
Bedrijven kunnen via het centrale platform “FACeB2B” in het FacturaE-formaat, e-facturen uitwisselen. Papieren facturen, PDF-facturen en EDI zijn nog steeds toegestaan.
B2G e-facturatie in Spanje
Hoe verloopt de uitrol van B2G e-facturatie?
Sinds 2015 is e-facturatie in Spanje verplicht voor leveranciers aan de publieke administratie voor facturen boven 5000 euro.
Via welk netwerk?
Het centrale platform “FACe” moet worden gebruikt om e-facturen in het FacturaE-formaat (op basis van XML) te verzenden naar publieke administraties.
FACe is verplicht voor centrale overheden, maar optioneel voor regionale en lokale administraties, behalve in het Baskenland. Het Baskenland gebruikt een eigen systeem “ticketBAI” voor e-facturatie, met specifieke vereisten en een unieke implementatietijdlijn per provincie.
Hoe verstuur ik als Belgisch bedrijf een factuur naar Spanje?
Wanneer je als Belgisch bedrijf zaken doet met een Spaans bedrijf, moet je factureren volgens de Belgische regels. In België is het Peppol-netwerk de standaard.
Om e-facturen te versturen, moet je je registreren via een gecertificeerd Peppol Access Point zoals Nymus. Zowel eenmanszaken, als multinationals kunnen gebruik maken van het Peppol-netwerk. De keuze van een Peppol Access Point is niet onbelangrijk en hangt sterk af van jouw bedrijfsbehoeftes. Kies je voor een Peppol knop in je ERP- of facturatiepakket, of kies je voor een e-serviceprovider die je volledig ontzorgt?
Waarom kiezen voor Peppol met Nymus?
Wanneer je kiest voor Peppol met Nymus, ontzorgen we jou volledig. We zijn geen standaard Peppol Access Point maar een totaaloplossing voor je facturatieproces. Ons doel is om Peppol naadloos te integreren in je volledige proces.
Onze klanten hoeven niet wakker te liggen over hun facturatieproces want wij beschikken over alle kennis en middelen om het voor jou te doen. Dit zijn de factoren die ons onderscheiden van andere oplossingen.
- We zorgen ervoor dat je zonder veel interne wijzigingen aan alle regels voldoet.
- We denken mee met jou om een oplossing te bieden voor je huidige problemen.
- We ontzorgen jou volledig. Je hoeft niet wakker te liggen van alle veranderingen in technologie, wetgeving en fiscale of financiële verplichtingen.
- Dankzij onze innovatieve ingesteldheid zijn we mee met de AI en blockchain ontwikkelingen. Hierdoor staat onze technologie op punt.
- Bij Nymus staat een persoonlijke aanpak centraal. We zijn snel bereikbaar, spelen kort op de bal en kennen de organisatie van onze klanten.
Nymus staat voor jou klaar
Heb je nog vragen of hulp nodig? Geen zorgen, we beschikken over een sterk support-team. We begeleiden je door de transitie en helpen waar nodig.