E-facturatie in Spanje

De wetgeving omtrent e-facturatie in Spanje zal de komende maanden concreter worden. Voor Spaanse bedrijven is het al verplicht om een e-factuur te sturen naar overheidsinstanties. Binnenkort wordt een e-factuur ook verplicht voor handel tussen Spaanse bedrijven. 

Ontdek hieronder de huidige wetgeving en welke opties Spaanse bedrijven hebben om e-facturen uit te wisselen. 

B2B e-facturatie in Spanje

Hoe verloopt de uitrol van e-facturatie in Spanje?

Er is nog geen officieel B2B-mandaat, maar in 2022 werd de wet “Crea y Crece” gepubliceerd, die bepaalt dat e-facturatie verplicht zal worden. Sinds 2018 kunnen bedrijven het centrale platform FACeB2B gebruiken om e-facturen uit te wisselen, maar dit is nog niet verplicht.

De invoering van het mandaat zal in fasen verlopen:

  • Eerst moeten bedrijven met een omzet van meer dan 8 miljoen euro voldoen aan de e-facturatievereisten.
  • Een jaar later volgen alle overige bedrijven en zelfstandigen.

Er zijn al technische vereisten opgesteld:

  • Vanaf 1 juli 2025 mogen alleen gedigitaliseerde facturatiesystemen of Verifactu-goedgekeurde systemen worden gebruikt. 

*Verifactu is een aankomende anti-fraudewetgeving om btw-fraude te bestrijden door gecertificeerde facturatiesoftware in te voeren. 

Via welk platform?

Bedrijven kunnen via het centrale platform “FACeB2B” in het FacturaE-formaat, e-facturen uitwisselen. Papieren facturen, PDF-facturen en EDI zijn nog steeds toegestaan.

B2G e-facturatie in Spanje

Hoe verloopt de uitrol van B2G e-facturatie?

Sinds 2015 is e-facturatie in Spanje verplicht voor leveranciers aan de publieke administratie voor facturen boven 5000 euro. 

Via welk netwerk?

Het centrale platform “FACe” moet worden gebruikt om e-facturen in het FacturaE-formaat (op basis van XML) te verzenden naar publieke administraties. 

FACe is verplicht voor centrale overheden, maar optioneel voor regionale en lokale administraties, behalve in het Baskenland. Het Baskenland gebruikt een eigen systeem “ticketBAI” voor e-facturatie, met specifieke vereisten en een unieke implementatietijdlijn per provincie. 

Hoe verstuur ik als Belgisch bedrijf een factuur naar Spanje?

Wanneer je als Belgisch bedrijf zaken doet met een Spaans bedrijf, moet je factureren volgens de Belgische regels. In België is het Peppol-netwerk de standaard. 

Om e-facturen te versturen, moet je je registreren via een gecertificeerd Peppol Access Point zoals Nymus. Zowel eenmanszaken, als multinationals kunnen gebruik maken van het Peppol-netwerk. De keuze van een Peppol Access Point is niet onbelangrijk en hangt sterk af van jouw bedrijfsbehoeftes. Kies je voor een Peppol knop in je ERP- of facturatiepakket, of kies je voor een e-serviceprovider die je volledig ontzorgt? 

Lees meer: Peppol-knop of e-serviceprovider? 

Waarom kiezen voor Peppol met Nymus?

Wanneer je kiest voor Peppol met Nymus, ontzorgen we jou volledig. We zijn geen standaard Peppol Access Point maar een totaaloplossing voor je facturatieproces. Ons doel is om Peppol naadloos te integreren in je volledige proces. 

Onze klanten hoeven niet wakker te liggen over hun facturatieproces want wij beschikken over alle kennis en middelen om het voor jou te doen. Dit zijn de factoren die ons onderscheiden van andere oplossingen.

Nymus staat voor jou klaar

Heb je nog vragen of hulp nodig? Geen zorgen, we beschikken over een sterk support-team. We begeleiden je door de transitie en helpen waar nodig.

Doe je zaken in Spanje? Contacteer ons!

Foutloos en efficiënt Peppol facturen versturen naar Spanje? Neem vrijblijvend contact op.

UITGELICHTE ARTIKELS

Schema over hoe Peppol werkt
Wat is Peppol en hoe gebruik je het?
Lees meer
Peppol in het buitenland
Peppol-knop versus Peppol met e-serviceprovider
Lees meer
Verplichting van e-invoicing in België
E-invoicing verplicht in België vanaf 2026: wat betekent dit voor jou?
Lees meer